Een snelweg onder je balkon

Project: De Ring (2014)

Leestijd: 1 ½ minuut

Welke gek heeft die flats zo dicht bij de snelweg gezet? De vraag is logisch als je de Max Havelaarflats ziet, maar het antwoord is een tegenvraag: welke gek heeft de snelweg zo dicht bij de flats gelegd?

Onderwerpen

Nieuwe infrastructuur kan nieuwe werelden aanboren: het ontsluit nieuwe plekken, verkort de reisduur en biedt nieuwe perspectieven op het ommeland. Maar het ook als barrière werken, of als ongenode gast in de bestaande omgeving. Dat laatste is het geval bij de Max Havelaarflats in de Kolenkitbuurt, gelegen aan de Sinjeur Semeynsstraat en de Jephtastraat. Of eigenlijk aan de A10-West.

De twee flats van zes bouwlagen verrezen in 1960 langs de Multatuliweg, de stadsboulevard die het Bos en Lommerplein verbond met de Haarlemmerweg. Door de naam van de weg die ze flankeerden, werden ze al gauw de Max Havelaarflats genoemd. Ze passen in het ritme van de omliggende woongebouwen, die allemaal noord-zuid georiënteerd zijn gebouwd. De groene bermen van de Multatuliweg boden speelruimte en fungeerden als voortuin voor de flats.

De door Cornelis van Eesteren bedachte opzet (onderdeel van het Algemeen Uitbreidings Plan van 1934) was echter een kort leven beschoren. In 1963 werd besloten de toekomstige Coentunnel te verbinden met het Bos en Lommerplein, het tracé zou later Einsteinweg worden gedoopt en vormt het oudste deel van de Ring A10. 

In 1966 kwam dit eerste stuk van de huidige A10 gereed. De Multatuliweg had plaatsgemaakt voor een zesbaanssnelweg die tegenwoordig inclusief op- en afritten de Max Havelaarflats van elkaar scheidt door maar liefst twaalf rijbanen. De buitenste liggen vrijwel tegen de flats geplakt. De op dijklichamen gebouwde weg komt nu even hoog als de eerste verdieping van de flats en doet denken aan taferelen in metropolen als Beijing, waar de stedelijke ringwegen ook vaak een inkijkje bieden in de huiskamers van flatbewoners.

De Max Havelaarflats zouden misschien nauwelijks opvallen als ze nog aan een relatief rustige stadsweg zouden staan, maar door hun onvoorziene geschiedenis zijn ze een snelwegmonument geworden dat dagelijks door tienduizenden weggebruikers wordt gezien.

Wellicht, wanneer de A10-West ooit niet meer als snelweg door de stad wordt gebruikt (maar het snelverkeer de route A9/A5 zal volgen) kan de Einsteinweg weer als stadsboulevard in ere wordt hersteld, met de Max Havelaars als trotse flankeurs. Als de flats die verandering ooit zullen meemaken.

Meer lezen

De Ring

De Ring / Leefbaarheid / Openbare Ruimte
Ring A10 in 10 aanbevelingen
De Ring / Leefbaarheid / Wonen
De A11 – De Grote Ring van Amsterdam
De Ring
Verdient de A10 de monumentenstatus?
De Ring / Wonen
Met de A11 wordt de A10 een boulevard
De Ring / Leefbaarheid / Mobiliteit
Respect voor de overwonnen vijand
Amsterdam laat zich niet tweedelen / De Ring / Openbare Ruimte
Spontane stadsstraten
De Ring / Economie / Leefbaarheid / Wonen
In de ban van de Ring
De Ring / Fiets / Groen / Leefbaarheid / Mobiliteit / Openbare Ruimte
Teveel park

Ook interessant

De Ring / Leefbaarheid / Mobiliteit
Respect voor de overwonnen vijand
De Ring / Leefbaarheid / Openbare Ruimte
Ring A10 in 10 aanbevelingen
De Ring / Fiets / Groen / Leefbaarheid / Mobiliteit / Openbare Ruimte
Teveel park