Drukte biedt kansen voor… detailhandel en horeca

Leestijd: 1 ½ minuut

Terwijl veel steden in Nederland zuchten onder een krimpend winkelbestand, draait de Amsterdamse detailhandel als een tierelier. Dat leidt binnen de Ring tot verdringing, maar daarbuiten juist tot impulsen.

Onderwerpen

Van verkeersriool naar spannende winkelstraat

De politie sloot de Kalverstraat eind 2013 zelfs enige uren af omdat de massa letterlijk niet meer voor- of achteruit kon. Ook de Leidschestraat dreigt uit zijn voegen te barsten.

Het succes leidt op sommige plaatsen tot verdringing, zo lijken de Negen Straatjes aan hun succes ten onder te gaan nu steeds meer flagstores de kleine vintage-boetiekjes uitkopen en de huren blijven stijgen. Kleine winkels wijken nu uit naar andere plekken, zoals de Overtoom die langzaam verandert van een verkeersriool in een levendige, spannende winkelstraat.

Er ontstaan bovendien nieuwe concepten, die de oude grenzen tussen winkel en horeca doen vervagen. Hutspot bijvoorbeeld, dat zich – uiteraard in het Engels – omschrijft als ‘curator for an urbanized lifestyle’. Het is een warenhuis, lunchroom en café ineen. De regelgeving weet niet altijd goed raad met deze hybride plekken, zo werd boekwinkel Books & Bubbles gesloten omdat ze geen vergunning hadden om alcohol te schenken.

Brallende hipsters

En Hallen – een combinatie van winkels, restaurants, een hotel, een bioscoop, een bibliotheek en nog zo het een en ander – is vanaf de opening een overweldigend succes. En passant wordt de Ten Katemarkt, die jarenlang een kwakkelend bestaan leidde, uit het slop getrokken.

De toeloop is zo groot dat bewoners van de Kinkerbuurt klagen over te veel terrassen, fietsen, horeca, rotzooi, herrie – ook veganistische hipsters blijken te kunnen brallen. Voor een deel zijn het praktische problemen die opgelost kunnen worden, maar het is ook een proces van evolutie en van geven en nemen. ‘Laten we blij zijn met de voordelen’, schreef buurtbewoner Jaap Jamin in een opiniestuk in Het Parool, ‘en gezamenlijk een dreigende “ver-Pijping” in goede banen leiden.’

Tot ver buiten bereik van toeristen

De economische boom laat zich ook veel verder uit het centrum voelen. Zo zijn in Noord, ver buiten het bereik van de toeristenstromen, de verpauperde winkelcentra Banne en Waterlandplein vervangen door nieuwbouw, bijna vanaf het begin zijn de winkelruimtes geheel verhuurd.

Hetzelfde geldt voor het Zuidwestkwadrant van Osdorp, waar niet werd gekozen voor een winkelcentrum, maar voor een lint van winkels. De Calandlaan is daardoor eindelijk een klassieke Amsterdamse stadsstraat geworden.

Filter op onderwerp