Week van de Stad


Teveel park

Thema Ongedeelde stad  - 9 januari 2014

Stad-Forum heeft een aantal scherpkijkende stadsgebruikers gevraagd te bloggen over actuele ontwikkelingen in de stad Amsterdam. Hun ervaringen met de stad delen ze regelmatig via onze website. Doe mee en reageer!

 Journalist Tijs van den Boomen vraagt zich in zijn blogs af waar de slag om de ongedeelde stad plaatsvindt. Misschien wel rond het Rembrandtpark, een groenstrook van een halve kilometer breed, die Overtoomse Veld over de volle lengte afsnijdt van de stad. 

De ring als barrière, als scheidslijn, als grens, als muur – het lijkt wel of dit beeld steeds dieper inslijt. Maar is de snelweg wel zo’n probleem? Hoe breed is dat ding nou helemaal? Een meter of 45, meer is het niet. En de A10-West heeft elke 185 meter een tunnel of viaduct, een gemiddeld bouwblok in de Pijp is langer.

In de strijd tegen de tweedeling van de stad richt het beleid zich dan ook niet meer op de A10 zelf, maar op de wegen die de oude stad en de Westelijke Tuinsteden verbinden. Het moeten levendige stadsstraten worden, met winkels en horeca, met flankerende bebouwing en ogen op straat. De Jan Evertsenstraat dient als pilot.

Van achter een bureau is de keuze logisch: via de Jan Eef ben je op de fiets binnen een kwartier van de Dam bij de Sloterplas – en beetje marketeer weet daar wel raad mee. Maar is de Jan Evertsenstraat wel het grootse probleem als je naar de tweedeling kijkt? Uit cijfers van O+S blijkt dat de Delflandpleinbuurt en het Oranjekwartier zich op eigen kracht ontwikkelen en dat er ook in de Laan van Spartaan en de Kolenkitbuurt beweging zit. Alleen in Overtoomse Veld ontbreekt elke dynamiek, het aandeel ‘nieuwe stedelingen’ neemt hier zelfs licht af.

Deze stilstand is logisch als je bedenkt dat het niet zozeer de ring is die de buurt parten speelt als wel het Rembrandtpark, een groenstrook van een halve kilometer breed, die Overtoomse Veld over de volle lengte afsnijdt van de stad. Volgens het Grote Groenonderzoek 2013 mijdt bijna de helft van de mensen dit park weleens omdat ze er zich onveilig voelen, een Amsterdams record.

Jane Jacobs had het begin jaren zestig al over ‘de vloek van de grensvacuüms’ als snelwegen en spoorlijnen, en ze liet zien aan dat een park langs een snelweg het vacuüm juist vergroot. Veel belangrijker dan de aanpak van de Jan Evertsenstraat is dan ook die van de Postjesweg en daarmee van het Rembrandtpark. Versmal die straat en bouw aan weerszijden woningen en winkels – de markt zal het graag betalen. Dan heb je meteen de beelden van die twee drollige honden niet meer nodig om passanten gerust te stellen.

Ja, dat zal een paar vierkante meter park kosten, misschien wel een hectare als je het ruim neemt. Maar zo’n ingreep zal zowel de kwaliteit van het park als de samenhang van de stad alleen maar goed doen. Helaas komt de Postjesweg niet voor op het lijstje van vijf stadsstraten die de stad binnen en buiten de ring moeten gaan verbinden. Te lastig, want wie in Amsterdam aan een park durft te zitten, of zelfs maar aan een paar bomen, die riskeert zijn politieke nek. Om de gewenste ‘uitrol van het centrummilieu’ tot stand te brengen, kiest stadsdeel Nieuw-West dan ook een heel andere koers: minder bebouwing en meer water in het Rembrandtpark. Oftewel: nog minder stad, nog meer leegte en een nog groter isolement van Overtoomse Veld.

Tijs van den Boomen, januari 2014

In NRC Handelsblad verschijnt op 10 januari 2014 een stuk van Tijs van den Boomen over de weststrook, de strook tussen de A10 en het spoor.

Meer berichten uit
Ongedeelde stad

Ongeforceerd mengen

11 april - OPROEP AAN DE STAD

Meng wijken niet geforceerd. Dat adviseerde Stad-Forum en de Adviesraad voor Diversiteit en Integra... Lees verder

In de Ban van de Ring?

19 maart - WEEK VAN DE STAD

Boeiende dialoog over sociale segregatie in Amsterdam verscherpt het zicht op de wereld achter de st... Lees verder